Ako obmedziť nehody spôsobené mikrospánkom?

Autor: Mariana Kubovčáková | 2.12.2011 o 10:41 | (upravené 2.12.2011 o 12:53) Karma článku: 5,12 | Prečítané:  1055x

Dopravné nehody sú desivá vec. Každý rok milióny mužov, žien a detí zomrelo a zomrie v dôsledku dopravných nehôd. Odhaduje sa, že každú minútu sú dvaja ľudia zabití v dôsledku dopravných kolízií po celom svete. Mikrospánok ohrozuje nielen mladých či profesionálnych vodičov, ale z hľadiska bezpečia cestujúcich ohrozuje každého, kto sedí v akomkoľvek prepravnom prostriedku. Únava a mikrospánok sú príčinou až 30-40 % všetkých nehôd, ktoré často končia fatálne.

 

Čo vlastne mikrospánok je? Je to krátka, neúmyselná epizóda straty pozornosti, ktorá sa spája často s príznakmi, ako je prázdny pohľad, zatvorené oči, či padanie hlavy. Mikrospánok je často spojený s otvorenými očami a preto vodič ani nemusí postrehnúť, že prekonal mikrospánok. Nereaguje na okolité udalosti a podnety. Trvá zvyčajne 2 až 30 sekúnd. Hoci sa to celé môže odohrať vo veľmi malom okamihu,  je veľmi nebezpečné „spať“ v prípade, keď si situácia vyžaduje neustále vedomie, ako je riadenie vozidla alebo obsluha ťažkých strojov. Ľudia, ktorí trpia  mikrospánkom, si  zvyčajne neuvedomujú, že spali, alebo že stratili koncentráciu hoci len na chvíľu. Napríklad vodič, ktorý došoféroval svoje auto na nadjazd, a potom zrazu zistil, že v priebehu niekoľkých sekúnd jazdil autom bez vedomia a nepamätá si, ako na nadjazd prišiel a aké boli na ňom okolité autá. V takýchto situáciách „bez vedomia“ môže ľahko dôjsť k mnohých smrteľným úrazom.

Pri únave pomáhajú pravidelné prestávky v šoférovaní, dostatok spánku alebo vyhýbanie sa ťažkým jedlám, pravidelné precvičovanie končatín na odpočívadlách a podobne. Pre rozkazovačný spánok akým mikrospánok je, to neplatí, nevieme kedy príde! Pôvod mikrospánku môže byť úzko spojený s ďalšími a oveľa zložitejšími problémami. Najmä šoféri z povolania môžu byť zaťažení pracovným výkonom a trpieť tak spánkovými poruchami.  Týka sa to však všetkých vodičov na cestách. Kľukatá cesta s mnohými zákrutami drží našu pozornosť v strehu, ale rovná cesta, prípadne v hmle, v tme  tlmí našu pozornosť. Neraz je cesta jednotvárna, nudná, prípadne otravná a vtedy klesá naše vnímanie  a tí, čo majú na to predpokladu, zaspávajú za volantom. Na prvý pohľad sa to nezdá, ale mikrospánok súvisí s chrápaním, apnoe a spánkovými poruchami dýchania.

Spánkové poruchy dýchania vznikajú v dôsledku dlhodobého pravidelného chrápania. Mnohí „chrápači“ ani len netušia, že v noci prestanú na niekoľko sekúnd dýchať (od 10 sekúnd do 1 minúty), a tieto prestávky v dýchaní – apnoe - sa v noci opakujú viac ako 100 alebo 300 krát!  Tieto poruchy spôsobujú to, že počas spánku má človek  nedostatok kyslíka. A práve nedokysličenie spôsobuje zdravotné problémy, najmä ochorenia srdcovocievneho systému a únavu. Únava sa môže prejavovať ospalosťou po jedle, zaspávaním pri čítaní časopisov či beletrie, zaspávaním pri televízore, problémami s koncentráciou, nechuťou do rôznych aktivít, zhoršením nálady , depresívnymi náladami, bolesťami hlavy, stratou pamäti a libida.  Ak má vodič ťažšie formy spánkových porúch dýchania, vzniká vysoká pravdepodobnosť, že pri dlhej monotónnej alebo únavnej trase na niekoľko sekúnd zaspí.. Mikrospánok je teda len dôsledkom dlhodobých problémov.

Našťastie dnes už vieme takýmto ľuďom pomôcť a identifikovať ich problémy. Vyšetrenie trvá jednu noc, kde pomocou elektród snímajú spánok pacienta. Na základe výsledku vyšetrenia lekár v spánkovom laboratóriu doporučí liečbu.  Úspešnosť liečby je pritom veľmi vysoká, pričom poruchy sa dajú liečiť nielen v ľahších formách, ale aj vo vysokých štádiách dlhodobých spánkových problémov. Už počas liečby sa pacienti spánkového laboratória dostávajú „do normálu“ a ich výkonnosť opäť stúpa, nehovoriac o úpravách krvného tlaku, úpravy nadváhy či prípadnej chuti na sexuálnu aktivitu. Takýto človek opäť pociťuje radosť zo života a môže podávať stopercentný výkon.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Zakladateľ siete pre deti milionárov: Tisíc eur je psychologická hranica

Používať ju môže iba ten, čo má na tisíceurové mesačné členské, pozerať sa ale môže každý, hovorí JURAJ IVAN.

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi.

SVET

Rakúski voliči rozhodujú o novej hlave štátu

Rakúšania si vyberajú medzi Norbertom Hoferom a Alexandrom Van der Bellenom.


Už ste čítali?